مصاحبه مهندس منصور بیرقی دبیر جشنواره ملی ایل سنگسری با خبرگزاری ایسنا

 

مهدیشهر تابلویی از زیبایی‌های فرهنگی و طبیعی/ پخت ۴۰ نوع نان محلی در بین عشایر سنگسری

دبیر جشنواره ملی ایل سنگسر از شهرستان مهدیشهر به مثابه یک پکیج فشرده گردشگری نام برد و گفت: عشایر ایل سنگسر و چشم‌اندازهای چشم‌نواز و منابع طبیعی شهمیرزاد گل سرسبد این ظرفیت یگانه و کم‌نظیر هستند.

منصور بیرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: استان سمنان در مجموع از ظرفیت‌های متنوع و نتعدد گردشگری برخوردار است اما شهرستان مهدیشهر علی‌رغم وسعت و جمعیت کم دربرگیرنده انبوهی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و…است.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم عشایر ایل سنگسری در حوزه گردشگری ادامه داد: ایل سنگسر به عنوان بزرگترین ایل عشایری استان صاحب طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان است.

این فعال فرهنگی به تنوع تولیدات ایل سنگسر اشاره و خاطرنشان کرد: عشایر سنگسر با تولید ۸۰ماده از شیر در این زمینه در کشور رکودار هستند.

دبیر جشنواره ملی ایل سنگسر با بیان اینکه دبیرخانه این جشنواره مطالعه‌ای در خصوص تولیدات لبنی عشایر سنگسر انجام داده افزود: در این مطالعه تولید ۸۰ نوع ماده لبنی را ثبت و راه‌ها و روش‌های تولید آن را تدوین کردیم.

وی با بیان اینکه تنوع تولیدات عشایر سنگسر محدود به مشتقات شیر و مواد لبنی نیست گفت: عشایر ایل سنگسر بیش از ۴۰ نوع نان پخت می‌کنند و از این نظر نیز پیشرو هستند. ضمن اینکه دست‌بافته‌های زنان سنگسری نیز از تنوع و رنگارنگی بالایی برخوردار است.

بیرقی از زبان سنگسری به عنوان یک ظرفیت دیگر این عشایر نام برد و خاطرنشان کرد: تقویم کهن، تاریخ دیرپا، صنایع‌دستی متفاوت و…از دیگر ظرفیت‌های ایل سنگسری است.

وی از منابع طبیعی شهمیرزاد به عنوان دیگر ظرفیت ویژه این شهرستان نام برد و افزود: شهمیرزاد از نظر چشم‌اندازهای طبیعی از ظرفیت بالایی برخوردار است به طوری که وجب به وجب و متر به متر آن زیبا و کم‌نظیر است.

این فعال گردشگریآب و هوای مطبوع شهرستان را یک ظرفیت ویژه دیگر این منطقه برشمرد و افزود: فرهنگ بالای مردم مهدیشهر و شهمیرزاد و مهمان‌نوازی و پذیرش گردشگر از دیگر توانمندی‌های این شهرستان است که می‌تواند به رونق صنعت گردشگری در این شهرستان کمک شایانی کند.

 

لینک خبر:

https://www.isna.ir/news/98070302027